Els veïns del barri de Vallvidrera som conscients que tenim un problema de mobilitat generalitzat des de fa dècades. Des de l’Associació de Veïns de Vallvidrera Superior-Mont d’Orsà s’ha creat una comissió de mobilitat amb l’objectiu de detectar i mesurar els problemes per abordar-los amb les administracions corresponents.
Una de les primeres tasques que s’han dut a terme és l’enquesta de mobilitat, la qual es va difondre a tot el veïnat obtenint 182 respostes. En aquest article s’analitzen els resultats obtinguts. Cal remarcar que les dades obtingudes s’han hagut d’estandarditzar, mirant d’englobar certes especificitats de les respostes a un nivell superior per obtenir resultats definitoris.
L’enquesta s’estructura en 4 blocs de mobilitat:
- Problemes de caràcter general
- Transport públic
- Transport privat
- Bicicleta
Problemes de caràcter general
El teu carrer o zona habitual té algun problema de mobilitat?
Sí 81,11% / No 18,89%
Com valores la seguretat a l’hora de caminar pel teu carrer o zona?
Gens segura 13,41%, Poc segura 40,22%, Segura 38,55%, 7,82% Molt segura.
Hi ha passos de vianants suficients i ben ubicats al teu carrer?
No 53,89%, Sí 41,67%, NS/NC 4,44%
Hi ha voreres/camins amples i en bon estat per caminar?
Sí 26,67%, No 41,11%, hi ha trams amb problemes 32,22%
Es fa evident que de forma molt majoritària hi ha problemes de mobilitat, així com de seguretat a l’hora de caminar, principalment per un mal estat o la inexistència de voreres, i, tanmateix, per l’absència de passos de vianants.

Aquest gràfic ens permet observar quins són els principals problemes de mobilitat. La pregunta obeïa a escollir entre diferents respostes per ordre de prioritat, així com una resposta lliura. Aquí es mostren les votacions sumades de tots els participants. L’anàlisi d’aquests problemes principals s’analitzen en els apartats següents.
Alhora, es consulta el veïnat pels problemes més importants als voltants de la seva residència. En aquests dos gràfics es mostren els principals problemes i els llocs més freqüents on aquests es donen.


Els principals problemes associats entre aquests dos gràfics són els següents:
- Alberes: Parada 111 (vorera estreta, molts turistes)
- Pelfort: Paviment en mal estat
- Carretera de Sarrià a Vallvidrera: Voreres estretes o absència de voreres
- Mont d’Orsà: Voreres estretes
- Elisa Moragas i Badia: Voreres estretes
- Navarro i Reverter: Problemes de caràcter general: Voreres estretes
- Plaça Pep Ventura: Voreres estretes
És evident que existeix un problema generalitzat al barri de pacificació entre el trànsit de vehicles motoritzats i els vianants, on les voreres o bé estan en molt mal estat o són inexistents.
Transport públic



Remetent-nos al primer gràfic de l’article, tant la falta de transport públic com la sobresaturació de la línia 111 podrien formar un sol problema. Aquesta línia dona accés al Tibidabo i fa que tots els turistes l’utilitzin en sortir del Funicular. A escala global, però, és públic i notori el mal funcionament del Funicular per avaries. Tanmateix, la baixa freqüència dels busos del barri així com la manca d’una lògica horària que s’ajusti a les necessitats veïnals, fa que el transport públic sigui el problema de mobilitat més notori percebut pels habitants de Vallvidrera. Aquest fet, com veurem a l’apartat següent, contrasta amb la necessitat del veïnat per poder accedir als principals serveis amb vehicle privat. No obstant aquesta demanda es podria veure absorbida per una millora en la gestió del transport públic i de la priorització als vianants sobre el vehicle motoritzat.
Transport privat

Un dels temes que més preocupació genera als habitants de Vallvidrera és el de les afectacions derivades del transport privat. L’enquesta ha permès obtenir resposta a aquestes afectacions i el que és més important, localitzar-les. A escala general de barri, el problema més comú és el derivat de l’excés de velocitat dels vehicles privats. Això comporta un nivell molt alt de soroll, sobretot al vespre i la nit en qualsevol dia de la setmana, a causa de l’absència de reductors de velocitat a la calçada i a la falta de control sobre els tubs d’escapament sense regulador acústic.
Tanmateix, els veïns veuen necessària l’ampliació d’aparcaments per poder satisfer necessitats bàsiques com fer la compra d’aliments, anar a la farmàcia, a portar els infants a l’escola o anar al Centre d’Atenció Primària. Això contrasta amb l’absència de transport públic, tal com s’ha comentat.

La parada d’autobús de la Plaça Pep Ventura, tot i ser un problema de transport públic, té una afectació molt important en el transport privat, impedint la circulació segura dels vehicles privats, perquè no hi ha prou espai per poder avançar l’autobús estacionat pel carril de pujada al Carrer Alberes. Es tracta d’un punt crític del barri, sent molt insegur per als vianants que travessen el pas de vianants entre el Funicular i el Uaala!.
La massificació de vehicles privats accedint al Parc d’atraccions del Tibidabo en cap de setmana, col·lapsa completament la via pública, afectant especialment els habitants del nucli de Vallvidrera.
El carrer Elisa Moragas, on es concentren molts equipaments com l’escola Nabí, l’escola bressol Puput, el camp de futbol municipal, la biblioteca, el Centre Cívic, el Condis, el CAP, el Mercat Cultural i el Punt Verd, genera un trànsit molt intens sobretot en determinats moments del dia, tant de vehicles utilitaris com de camions. Es tracta d’una via estreta que no permet el pas de dos vehicles en sentit oposat, amb l’agreujant de la presència dels alumnes de l’escola Nabí i Puput que caminen per les voreres de plataforma única. Alhora la mala qualitat de l’asfalt a l’altura del Mercat, fa que els vehicles patinin quan hi ha una certa humitat.
Per últim, cal mencionar el punt de la plaça de Vallvidrera, com eix vertebrador de les principals vies dels Barris de Muntanya. Per una banda, la carretera BV-1462 és la via d’accés a totes les residències, però també és una via d’enllaç entre el Vallès Occidental i la ciutat, la qual utilitzen una gran quantitat de vehicles diàriament per evitar vies col·lapsades com l’A2 i la C-58 o de pagament com el Túnel de Vallvidrera. A aquest fet se li ha de sumar la concentració de comerços, vehicles mal estacionats, la conjunció de tres altres carrers (Mont d’Orsà, Alberes i la drecera de Vallvidrera), dues parades d’autobús, voreres estretes, motos aparcades a les voreres, etc. No és d’estranyar que la majoria de veïns qualifiquin el problema com “Caos a la plaça de Vallvidrera”.
Quins llocs tens problemes per aparcar?
Enlloc es pot aparcar 54,55%, Plaça Vallvidrera 18,18%, Plaça Pep Ventura 9,09%, CAP 9,09%, Farmàcia 4,55%, Escola Nabí/Puput 4,55%.
Bicicleta
Com valoraries la seguretat per a circular en bicicleta pel barri?
Gens segura 16,07%, Poc segura 47,62%, Segura 30,95%, Molt segura 5,36%.
En cas que utilitzis freqüentment la bicicleta, tens problemes per aparcar-la?
Sí 22,92%, No 62,50%, de vegades 14,58%
Tot i que l’orografia de Vallvidrera no permet una circulació còmoda en bicicleta, l’ús d’aquest mitjà de transport s’està incrementant de manera progressiva a causa de les bicicletes elèctriques. Junt amb l’elevadíssima presència de practicants del ciclisme de carretera, es requereix un pla de pacificació entre el transport de vehicle privat, les bicicletes i els vianants, no només al barri de Vallvidrera sinó al voltant de la carretera BV-1462.
La pacificació d’aquest mitjà de transport, incorporant carrils bici, llocs d’estacionament de curta i llarga durada, o punts de recàrrega, afavoririen el seu us en detriment del vehicle motoritzat.
Conclusions
El barri de Vallvidrera té un problema de mobilitat en l’àmbit estructural. Des de la comissió de mobilitat demanem un pla de mobilitat que tingui una mirada global, no només per resoldre problemes de manteniment de vials o voreres, sinó per afrontar patrons de mobilitat de caràcter metropolità.
La millora de la plaça de Vallvidrera, prioritzant el vianant sobre el vehicle privat, faria incrementar el comerç del barri i la seva diversificació. Pensar en un barri del vianant, de la bicicleta i del transport públic millora el benestar dels seus residents i fa incrementar l’activitat econòmica.
En canvi, prioritzar el vehicle privat, pot ser la solució més evident a curt termini, però només satisfà la necessitat individual i no la col·lectiva.
Josep Ramisa