Banner de la revista amb el perfil de Collserola

Foment de la lectura a l’Escola Nabí: un camí cap a la imaginació

per

Mireia Valdés

a

A l’Escola Nabí sabem que la lectura és molt més que aprendre paraules. Llegir ens permet descobrir històries, entendre el món i expressar-nos millor. És una eina poderosa que ajuda els infants a créixer i a desenvolupar el pensament crític, la creativitat i l’empatia. Per això, el foment de la lectura és un pilar fonamental del nostre projecte educatiu. Fa poc, un dels nostres alumnes va presentar el seu dibuix sobre “La Marató de Lectura”, una activitat que impulsem per acostar els infants als llibres i fer que gaudeixin llegint. Aquesta iniciativa forma part del nostre Projecte Biblioteca, que té com a objectiu fer que la lectura sigui una experiència enriquidora per a tothom.

Una biblioteca plena de vida

A la nostra escola, la biblioteca és molt més que un lloc amb llibres. És un espai de trobada, d’aprenentatge i de descobriment, on les emocions prenen vida i la lectura es va teixint a manera d’experiència.

Les nenes i nens de la Comunitat de Petits, cada setmana escolten un conte explicat per les mestres i després en parlen tots plegats. Un cop acabada la conversa, trien contes i comparteixen estones de lectura amb els companys. Un cop al trimestre, visiten la biblioteca del barri per escoltar històries que els obren noves portes a la imaginació.

Els nens i nenes de primer i segon, que estan aprenent a llegir, tenen un espai especial on, amb l’ajuda d’un mestre de suport, practiquen la lectura en veu alta. Això els permet avançar en el seu aprenentatge de manera personalitzada i amb més confiança. A més, un cop a la setmana poden escollir llibres lliurement i gaudir de la lectura a la biblioteca de l’escola.

Els nens i nenes de la Comunitat de Mitjans i de Grans, participants del Programa Connexions, gràcies al qual assisteixen setmanalment a la Biblioteca Collserola–Josep Miracle, allà no només llegeixen, sinó que també recomanen llibres als companys, descobreixen nous autors i poden reflexionar les seves experiències amb la lectura.

Aquesta connexió amb els llibres és possible gràcies a la tasca de mestres i agents a favor de la lectura, que acompanyen els infants a fer de la lectura un plaer, una experiència de vida que desperta la seva curiositat i a gaudir-ne sense que sigui una obligació.

Un dels patis de l’Escola Nabí

La lectura com a eina de connexió amb la comunitat

A més de les activitats a l’escola i a la biblioteca, creiem que el foment de la lectura ha d’anar més enllà de l’aula i implicar la comunitat educativa i l’entorn del barri. Per aquest motiu, comptem amb la col·laboració de la Biblioteca del barri i de la Núria Flo, que ens agrada acompanyar en la nostra proposta educativa amb contes, préstecs de llibres i recomanacions adaptades a la realitat del centre.

La connexió entre l’escola, les famílies i el barri és clau perquè els infants visquin la lectura com una experiència divertida i enriquidora, tant a l’aula com a casa. Per això, impulsem activitats perquè les famílies puguin compartir moments de lectura amb els seus fills i animem els alumnes a recomanar llibres als companys. A més, la lectura a l’escola va més enllà de les classes de llengua. Per exemple, a través del Projecte Escola+Sostenible, els infants descobreixen llibres sobre la natura i el medi ambient, i els connecten amb altres àrees del coneixement i l’entorn que els envolta.

Llegir per aprendre, llegir per créixer

El foment de la lectura no és només una qüestió acadèmica, sinó una aposta per formar ciutadans amb pensament crític, creativitat i capacitat de comunicació. Quan un infant llegeix, amplia el seu vocabulari, millora la seva expressió i adquireix eines per comprendre millor el món que l’envolta.

A l’Escola Nabí, ho tenim clar: llegir és descobrir, aprendre i créixer. Per això, seguim treballant perquè la lectura no sigui una obligació, sinó més aviat un plaer, sobre el qual construir històries que donin més sentit a la vida.